Käytettävyys osana verkkosuunnittelua

Hyvä verkkosuunnittelu pitää sisällään kaksi hyvin samanlaista käsitettä: käytettävyys ja saavutettavuus. Nämä maksimoivat sivusi tehokkuuden ja kävijöidesi tyytyväisyyden.

Käytettävyys

Hyvä nettisivu toimii laitteella kuin laitteella, ja asettaa sisältönsä automaattisesti näytön kokoon sopivaksi. Sivuston sisältä käyttäjälle tärkeä tieto löytyy vaivattomasti ja selkeästi – täydeksi labyrintiksi muodostunut sivu on aina ikävää käytettävää. Hyvä sivusto on helposti ymmärrettävä, sekä tekee kävijän tyytyväiseksi.

Saavutettavuus

Saavutettavuudella tarkoitetaan sitä, että palvelua voi käyttää suurin mahdollisin käyttäjämäärä mahdollisista toimintarajoitteista huolimatta. Tällaisia toimintarajoitteita voivat olla esimerkiksi heikko näkö tai värisokeus. Useille käyttäjille myös pelkkä näppäimistö on ainoa tapa selata sivustoa, tai ruudunlukija ainoa tapa ymmärtää sisältöä. Hyvä saavutettavuus pitää myös nämä käyttäjät tyytyväisinä verkkosivun käyttäjinä.

Vaikka nämä henkilöt eivät kuuluisikaan kohderyhmääsi, heidän huomioiminen hyödyntää myös muilla tavoilla sinua. Yksi hyödyistä on hakukoneoptimointiin liittyvä. Hakukoneiden – kuten Googlen – robotit selaavat sivustosi läpi ja tunnistavat sen sisällön, ja tämän perusteella suosittelevat sitä hakutuloksiin. Jos botti ei ymmärrä sisältöäsi, se ei suosittele sitä. Koska Googlen palvelu on automaattinen, voi sitä kutsua “sokeaksi ja kuuroksi”, joten se tarvitsee saman saavutettavuuden, kuin mitä toimintarajoitteiset ihmisetkin. Eli tekemällä saavutettavuuden huolella, hyödyt sekä laajemmalla kohderyhmällä että paremmalla näkyvyydellä verkossa.


Hanki uudet modernit sivut. Ota yhteyttä täältä.

← Takaisin etusivulle